Підгаєцька районна державна адміністрація
48000, м.Підгайці, вул.Шевченка, 39
 
укр рус eng
Пошук
Розширений пошук

Опитування

.
На головну / Економіка району, розвиток інфраструктури

Захист прав споживачів


Про права споживачів та їх захист

Конституцією України гарантується для громадян право на безпечне для життя і здоров'я довкілля, вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту. Передбачено також, що держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Базовим нормативним актом, який регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, і встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів є Закон України «Про захист прав споживачів».

Відповідно до ст. 4 Закону споживачі при придбанні, замовленні або використанні продукції для задоволення своїх особистих потреб мають право, зокрема, на:

- захист своїх прав державою;

- належну якість продукції та обслуговування;

- безпеку продукції;

- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

- відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції) і інші.

Для уникнення непорозумінь з реалізаторами товарів або надавачами послуг та можливістю ефективного захисту своїх прав, споживачам при купівлі продовольчих чи господарських товарів або замовленні послуг рекомендується:

- ознайомитись з інформацією про якісні і споживчі властивості товару або про умови надання послуги, а також про суб’єкта господарювання (реалізатора або надавача послуги). Така інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги);

- отримувати, при необхідності вимагати в продавця та зберігати підтверджуючий документ купівлі-продажу товару. Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт купівлі, де має бути відображена вартість та дата продажу. Наявність у споживача підтверджуючого документа про придбання товару (послуги) є підставою для врегулювання спірних питань з продавцем (виконавцем) у правому полі. Разом з тим відсутність документального підтвердження про придбання споживачем товару (послуги) може ускладнити врегулювання спірних питань.

Cпоживачам, при порушенні їх законних прав (товар не відповідає показникам якості, безпечності або не якісно надана послуга, виконані роботи) рекомендується звернутись до продавця/ суб’єкта господарювання (місце продажу товарів чи надавачів послуг) для врегулювання ситуації за згодою сторін, зокрема:

  • звернутись в усній формі до продавця/ суб’єкта господарювання (місце продажу товарів чи надавачів послуг);
  • якщо на усне звернення споживачу відмовили в його вимогах (замінити товар, повернути кошти тощо) тоді необхідно в письмовій формі звернутись на адресу суб’єкта господарювання виклавши суть питання та додати документ (копію), що підтверджує купівлю товару. Заяву споживача в письмовій формі суб’єкт господарювання повинен зареєструвати. Якщо суб’єкт господарювання відмовляє споживачу у реєстрації його заяви, споживач направляє звернення поштою з повідомлення про вручення.

Рекомендація: залежно від ситуації (коли терміни на звернення обмежені) та виду порушення споживчих прав, споживачам перш ніж звертатись до продавця/суб’єкта господарювання про врегулювання ситуації щодо порушення їх прав, можливо доцільно попередньо проконсультуватись в органах влади чи правозахисних організацій щодо дій та захисту своїх прав.

Якщо ж господарюючий суб’єкт відмовляється задовольнити висунуті вимоги, тоді споживачу для захисту своїх прав необхідно звернутись до державних органів, а саме уповноваженого органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів або ж вирішувати питання в судовому порядку.

Уповноваженим органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) та її структурні підрозділи, зокрема в області - Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області (м. Тернопіль, вул. Промислова, 20 – телефон «гарячої лінії» для звернень громадян 52-10-10: сайт в мережі інтернетhttp://dpss-te.gov.ua/) в структурі якого є Управління захисту споживачів (розташоване в м. Тернопіль, бульв. Шевченка, 11 – тел. 52-83-71; сторінка на сайті в мережі інтернет http://dpss-te.gov.ua/upravlinnia-zahistu-spozhivachiv).

Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області надає консультації та розглядає звернення споживачів щодо порушення їх законних прав у встановлені чинним законодавством терміни, при необхідності здійснює перевірку та вживає заходів впливу до суб’єктів господарювання.

Споживач може звернутися в Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області із заявою, скаргою щодо порушення його прав або ж з пропозицією в усній або письмовій формі.

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі в керівництва державного органу або за допомогою засобів телефонного зв’язку через телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення подається громадянином до установи особисто або через уповноважену ним особу (повноваження якої оформлені відповідно до законодавства), або відсилається поштою. Письмове звернення також може бути надіслане в електронній формі з відправленням на електронну адресу органу або ж необхідно зайти на сайт Управління в розділ «Електроне звернення» заповнити необхідні дані та відправити звернення.

В зверненні необхідно зазначити прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викласти суть справи та додати копії підтверджуючих документів про придбання товару (послуги) або гарантійні зобов’язання суб’єкта господарської діяльності. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

Зразки звернень з питань захисту прав споживачів до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області та інша корисна інформація розміщені на сайті Управління за посиланням http://dpss-te.gov.ua/zrazki-skarg

Також споживачі можуть звертатись за консультаціями і щодо порушення їх прав в місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в яких запроваджені телефонні гарячі лінії для надання послуг інформаційного характеру з питань захисту прав споживачів.

Законодавством передбачено діяльність громадських об’єднань споживачів та їх підтримку держави. Громадські об’єднання споживачів спеціалізуються на питаннях захисту прав споживачів, а тому споживачі можуть звертатись до таких організацій за консультаціями та практичною допомогою.

В Тернопільській області діють громадські об’єднання споживачів:

- Громадська організація „Захист прав споживачів Тернопілля” – сторінка у фейсбуці - https://www.facebook.com/spogivah/ - еmail:pravoodate@gmail.com - тел. 050-85-04-200;

- Тернопільська міська громадська організація „ Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг”, що знаходиться за адресою: м. Тернопіль, Майдан Волі, 4 - телефон: 52-79-95; сайт в мережі інтернет http://www.sst.te.ua/ - еmail: aszkp@ukr.net.

Іншу корисну інформацію щодо дій та звернень у разі порушення прав споживачів можна знайти на сайтах Держпродспоживслужби та її територіальних структурних підрозділів, місцевих органів влади, громадських та правозахисних організацій.

Корисні посилання в мережі інтернет:

Спілка об’єднань споживачів «Всеукраїнська федерація споживачів «ПУЛЬС» - http://www.consumerinfo.org.ua/must_know/articles_rights/3325/

Стаття на сайті Міністерства юстиції про правове врегулювання захисту прав споживачів - http://old.minjust.gov.ua/8244

***********************

Законодавча база

Закон України «Про захист прав споживачів»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №217-р «Про схвалення концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №983-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року»

Постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 №833 «Про затвердження порядку провадження  торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів»

Постанова Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №667 «Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів»




Анонси подій

Інформаційні послуги

 
 

 

Актуальна тема

Проект програми соціально-економічного та культурного розвитку Підгаєцького району  на 2019 рік

Напрямки державної підтримки аграрного сектору у 2018 році (матеріали Інформаційного вісника Уряду від 07.02.2018 р.)

Інформаційні матеріали  Кабінету Міністрів України про медреформу

Інформаційні матеріали Кабінету Міністрів України про субсидії та актуальних питань соціально-економічного життя країни, ключових реформ, що впроваджуються.

Інформація для громадян, які приїхали з Автономної Республіки Крим, міста Севастополь, Донецької та Луганської області

Пам’ятка щодо посилення пильності громадян до фактів що можуть свідчити про підготовку до диверсій та терористичних акцій

Витяг з Рекомендацій населенню щодоправил поведінки під час проведення масових заходів і дій при загрозі вчинення терористичного акту

Грантові проекти

Магістратури вищих навчальних закладів –важлива складова системи підготовки державних службовців

Про наслідки захоплення адміністративних будівель, приміщень органів влади та наслідки створення перешкод в режимі роботи органів влади для населення та адміністративно-територіальних одиниць в цілому